Katalogları Birleştirmek: Türkiye’de Yazma Eser Katalogları ve Türkiye Kütüphaneleri Veri Tabanı (15.10.2020)
"Katalog Konuşmaları" serisinin üçüncü konuşması 15 Ekim 2020 tarihinde çevrimiçi platformda lisansüstü eğitim seviyesindeki öğrencilerin ve araştırmacıların katılımıyla düzenlenmiştir. İstanbul Şehir Üniversitesi'nden Hatice Aynur'un moderatörlüğündeki programda İslam Araştırmaları Merkezi'nden Birol Ülker'in sunumu yer almıştır.
Hatice Aynur’un, İslam Ansiklopedisi’ni ve İslam Araştırmaları Merkezi’nin kuruluşunu kısa bir takdimiyle başlayan program Birol Ülker’in, İSAM’ın kataloglar veri tabanlarından ve bu veri tabanlarının kullanım alanlarından söz etmesiyle devam etmiştir. Sosyal bilimler alanında Türkiye akademisinin marka değeri olan İSAM kütüphanesinin daha da geliştirilebilir hâle gelmesine dair tekliflerin dile getirildiği program, Sami Arslan’ın, Berat Açıl’ın ve Ertuğrul Ökten’in katkılarıyla zenginleşmiştir.
Türk edebiyatı ve kültür tarihi alanındaki çalışmalarının yanı sıra son yıllarda kitap kültürü alanındaki çalışmalarıyla da önemli başarılara imza atan Hatice Aynur, Birol Ülker’le geçmişten beri kütüphaneler, kütüphanecilik ve yazma eserlerin kataloglanması hakkında fikir teatisinde bulunduklarını ancak kataloglama çalışmalarının ne yazık ki istenilen düzeyde olamadığını üzülerek ifade etmiştir. Birol Ülker, kütüphanelerin ve kataloglama faaliyetlerinin nitelikli personel, dinamik kurumsal yapı ve teknolojik desteğin yanı sıra bütçe meselesiyle de ilgili olduğuna değinerek, söz konusu kaynakların doğru kullanılmasıyla Türkiye genelindeki yazma eserlerin, iyi bir projeyle uzun vadede nitelikli bir şekilde kataloglanabilmesinin mümkün olduğunu ifade etmiştir.
Sami Arslan’ın yazma eserlerin kataloglanmasında YÖK ve üniversitelerden destek alınmasının faydalı olabileceğine dair görüşünün yanı sıra; Ertuğrul Ökten’in kataloglama projesinin başarıyla nihayete ermesi açısından bir vakıf tarafından mı yoksa bir devlet kurumu tarafından mı yürütülmesinin daha faydalı olacağına dair tartışmayı gündeme getirmesi, programın öne çıkan detaylarından olmuştur.
Soru-cevap kısmıyla şekillenen ve akademik bir sohbet ortamında devam eden program, yazma eserlerin kataloglanmasıyla ilgili yeni fikirlerin dile getirilmesinin ardından sona ermiştir.
Metin: Nesibe Yazgan Uslu